RA3:sen armeijoiden plussia ja miinuksia Empire of the Rising Sun (henk. koht. suosikki) + Parhaat merivoimat, joita on helppo käyttää + Keskipelin yksiköiden joustavuus, Jet-tenguilla ja VX-koptereilla voi oikealla käytöllä aiheuttaa suunnatonta sekaannusta + Loppupelin yksiköt vaativat aavistuksen microa, mutta ovat äärimmäisen tehokkaita (King Onit ja Rocket Angelit) + Ilmaherruus helppo saavuttaa tarpeeksi isolla rahalla (ilmayksiköt eivät tarvitse lentokenttää) + Dynaamisin ja nopein rakennusjärjestelmä... - ... Joskin tekniikankehitys huonointa ja vaatii eniten microa - Perinteinen tankkirushi melko vaikeaa (Tsunami-tankit eivät pärjää muille) - Ei jalkaväkiyksikköä, joka osaisi ampua lentäviä kohteita (Uprising-laajennuksessa on Archer Maiden) - Huonoin taktinen superase (NanoSwarm ei kovin yleiskäyttöinen) - Ei keinoa tappaa vihollisen Engineerejä pelin alussa (Scout droidi ei osaa hyökätä jalkaväen kimppuun) Soviet + Vähiten microa vaativa ja suhteellisen nopea rakennusjärjestelmä, joka mahdollistaa tukikohtien linnoittamisen kaikista helpoiten + Osittain äskeisestä syystä Sovieteilla on kaiken kaikkiaan paras Anti-Air tuhovoima (Flak Trooperit ja Bullfrogit yllättävän kovia) + Paras tekniikankehitys: Vaaditaan vain 1 Super Reactor ja 1 Battle lab, niin kaikilla tuotantorakennuksilla koko kentällä on mahdollisuus korkeaan tekniikkaan + Apocalypse/Mammuttitankki on pelin kovin tankki (mutta ei pärjää yksin, päinvastoin kuin aikaisemmissa C&C:eissa) + Twinblade on todella monikäyttöinen kopteri, ja sitä täydentää hyvin Kirovit raskaampia puolustuksia vastaan + Top Secret Protokollat varsin tuhovoimaisia; ne voivat kääntää taistelun kulun - Rakennusten rakentaminen vaatii Construction Yardin tai Grinderin jatkuvaa olemassaoloa --> MCV rush vaikeaa. Lisäksi jos Construction Yard tuhoutuu, myös kaikki rakenteilla olevat rakennukset tuhoutuvat - Super Reactor on vaarallinen rakennus, joka aiheuttaa tuhoutuessaan suurta vahinkoa ympärillä - Tykistöyksiköt (Dreadnaught ja V4 Launcher) eivät osu liikkuviin kohteisiin ollenkaan - Pelin alussa Anti-infantry tuhovoima jättää toivomisen varaa (Conscriptit ja Sicklet ovat heikkoja) - Tukikohdan laajentaminen onnistuu vasta War Factoryn rakentamisen jälkeen. Allies + Pelin ylivoimaisesti paras tykistöyksikkö: Athena (tämä pirulainen ampuu nopeasti, vaarallisesti ja hävyttömän tarkasti) + Monipuolisimmat ilmavoimat: Parhaasta Air-to-Air:ista (Apollo) aina tyrmäävään mattopommitukseen (Century Bomber). Ovelat kusipäät käyttävät Vindicatoreita ja cryo-koptereita oikeissa paikoissa... + Pelin paras taktinen superase: Chronospherellä voi tehdä kaikenlaista jäynää + Vahvin jalkaväki, erityisesti sinkomiehet voidaan saada tekemään Törkeetä damaa. + Jos löytyy liittolainen, sen rakennusalueelle voi tosi helposti rakentaa puolustusrakennuksia - Huonoimmat merivoimat: vaativat eniten microa (tämä on itse asiassa aika jännä yksityiskohta, koska perinteisesti Allieseilla on ollut aina parhaat merivoimat...) - Rakennusjärjestelmä on hitain... - ...eikä tekniikan kehityksessäkään ole kehumista - Laajentuminen kovin vaivalloista, mutta sen voi sentään aloittaa alussa. Offensiiviset superaseet kutakuinkin yhtä tehokkaita, mutta on myös eroja: * Japanin Psychic decimator on perinteisin massatuhoase, kaikki vahinko kertaheitolla laajalle alueelle * Alliesin Proton Collider ampuu kuusi laukausta peräkkäin pienellä hajaannuksella, joista jokainen tekee noin 1/6 max vahingosta * Sovietin Vacuum Imploder tuhoaa automaattisesti lähellä aseen luomaa synteettistä megatyhjiötä olevat yksiköt vetämällä ne yhteen, jonka jälkeen kaikille muille lähellä oleville yksiköille ja rakennuksille alkaa tulla lineaarisesti vahinkoa vähän alle kymmenen sekunnin ajan. Kommandotkin ovat melko lailla yhtä käyttökelpoisia: * Japanin Yuriko voittaa minkä tahansa muun yksikön pelissä 1 vs 1 matsissa (jopa muut kommandot). Yuriko osaa myös ainoana pudottaa lentokoneita. Yuriko on kuitenkin huono montaa yksikköä vastaan, erityisen huono jalkaväkeä vastaan (yhden rivisotilaan silpominen vie saman verran aikaa kuin tankin tai rakennuksen tuhoaminen), joskin tähän auttaa Sekundäärihyökkäys hieman. Toimiakseen tehokkaasti vaatii paljon microa. * Alliesin Tanya on ainoa kommando, joka on ollut ykkös retasta asti ja on edelleen pelin paras jalkaväen tappaja. Tankkeja tuhotakseen Tanyan täytyy vaarantaa itsensä kiinnittämällä pommin tankkiin Yuri's Revengen tapaan. Tukikohtien tuhoamisessa Tanya on myös äärimmäisen nopea. Chrono-vyö auttaa pois pahimmista paikoista, jos sitä muistaa käyttää. * Sovietin Natasha hoitaa kaikki kohteet kaukaa. Jalkaväkeä vastaan semihyvä, mutta lukuisten kulkuneuvojen kanssa saattaa tulla ongelmia. Joskus Natashan kutsuma ilmaisku saattaa kuitenkin tuhota useammankin tankin. Tukikohdat tuhotaan vastustajan kannalta ikävästi myös etäältä, mutta onneksi melko hitaasti. Natasha pystyy pahimmissa paikoissa ampumaan kulkuneuvon kuskin kuoliaaksi, jolloin oma sotilas voi miehittää sen.